SZÉCHENYI RAKPART

 

BUDAPEST - A SZÉCHENYI LÁNCHÍDHOZ ÉS A BUDAI VÁRALAGÚTHOZ KAPCSOLÓDÓ KÖZTERÜLETEK REKONSTRUKCIÓJA ÉS FEJLESZTÉSE

A projekt célja, hogy a tervezési területen a jelenlegi állapot (gépjármű közlekedés túlsúlya, részlegesen használható zöldfelület) megszüntetésével és a közterületek megújításával egységes arculatú, a szomszédos területekkel harmonizáló, vegyes forgalmú közlekedési csomópont jöjjön létre, a történelmi örökség és a meglévő adottságok figyelembevételével.

A Széchenyi rakparton a tervek szerint megmarad a dél felé egyirányú gépjármű közlekedés az Arany János utcáig. Az Arany János utca és a Széchenyi tér között gyalogos és kerékpáros forgalmi zóna jön létre, ahová csak az MTA gépjárművei hajthatnak be külön engedéllyel.

Az épülethomlokzatok vonalát a burkolat szintjén változó szélességű kiskockakő sáv hangsúlyozza. E sávtól számítva 1,5 m széles járda következik, melyről terméskő rácsos folyókába gyűlik össze a csapadékvíz és a járda mellett közvetlenül, Stockholm módszerrel telepített fasor számára hasznosul. A fasor egyedei között 6 m hosszú parkolóhelyek, illetve helyenként növényágyak kerülnek elhelyezésre. A ’2-es villamosvonal komplex felújításának előkészítése’ projektben feltüntetett korlát középvonala és az útpálya széle között 50 cm széles burkolt űrszelvényt biztosítottunk. Fenti elrendezéssel összesen 20 db parkolóhely kialakítására van lehetőség.

2023


Környezetrendezési engedélyezési terv


Megbízó: Budapest Közlekedési Központ Zrt.

Konzorciumi partner : Főmterv Zrt. (útterv, forgalomtechnika, közműterv, világítási terv)

Tájépítész tervező: Korzó Tervezési Stúdió Kft.

Látványterv: Kiss János (VR Works)

Területnagyság: 790 m2

Hasonló munkák

SZÉCHENYI ISTVÁN TÉR

 

BUDAPEST – A SZÉCHENYI LÁNCHÍDHOZ ÉS A BUDAI VÁRALAGÚTHOZ KAPCSOLÓDÓ KÖZTERÜLETEK REKONSTRUKCIÓJA ÉS FEJLESZTÉSE

A Széchenyi tér áttervezése során alapvető elvárás volt, hogy a történelmi örökség és a meglévő, értékes zöldfelületi, kultúrtörténeti és építészeti adottságok figyelembevételével a jelenlegi közlekedési struktúra átrendezésével, új, egységes arculatú emblematikus köztér jöjjön létre. Az új köztéri struktúrában a zöldfelület továbbra is jelentős hangsúllyal bír, a gyalogos átközlekedés és tartózkodás pedig új, magas színvonalú minőségi szintet érhet el.

A Széchenyi István tér átformálása a történeti térképek alapján készült: az 1908 körüli három zöldfelületi folt került megjelenítésre az új térrendszerben is, a Zrínyi és a Mérleg utca tengelye pedig átvezetésre kerül a Széchenyi Lánchíd irányába. A tér kialakítása a határoló öt jelentős épülettömb ritmusát tükrözi: ennek megfelelően az Akadémia előtt jelentős burkolt felület alakul ki, a Roosevelt irodaház, a Gresham palota és a Belügyminisztérium előtt egy-egy kisebb zöldfelület-folt jön létre. A Lánchíd előtt is burkolt terület alakul ki, amely hosszú ülőfelülettel zárul. A Széchenyi Lánchídra vezető közlekedési útvonal által generált aszimmetriát a híd északi oldalán, a Zrínyi utca tengelyében egy vízjáték ellenpontozza. A fő tervezési irányelveket a 2015-ben tervpályázaton I. helyezést nyert pályaművünk rögzítette, a jelen tervezési diszpozíció alapján a pályázati munkához képest a zöldfelületek jelentős növelését értük el.

A téren a forgalmi rend átalakítása miatt lehetőség nyílik a gyalogos felületek arányának növelésére, melyek színvonalas utcabútorokkal ellátva, továbbá jelentősen fásítva nem csupán a gyalogos áthaladást könnyítik meg, hanem kellemes tartózkodóhellyé válnak. A két térszervező műalkotás – Gróf Széchenyi István és Deák Ferenc szobra – változatlanul helyben marad a gyepfelületben. A téren a korábbi gépjármű közlekedési peremterületeken fasorok, facsoportok telepítése történik, az eredeti kiterjedt gyepfelületeket díszes virágágyakkal egészülnek ki. A burkolt felületeken a fatelepítés nagyméretű speciális ültetőgödörbe történik, amelyekben a gyalogos felületekre hullott csapadékvíz is bevezetésre kerül.

Funkcionális elrendezés szempontjából a tér két térrészlettel bővül, melyek a gépjárműforgalom alól felszabaduló területeken kapnak helyet: az egyik az MTA homlokzata előtti ünnepélyes teresedés, a másik a Lánchíd előterében kialakult gyalogos terület, amely a nemzeti jelképeinek: a Lánchíd és a várnegyed látványkapcsolata miatt országos jelentőségű lokáció.

2023


Környezetrendezési engedélyezési terv


Megbízó: Budapest Közlekedési Központ Zrt.

Konzorciumi partner : Főmterv Zrt. (útterv, forgalomtechnika, közműterv, világítási terv)

Tájépítész tervező: Korzó Tervezési Stúdió Kft.

Vízgépészet: Ganz HYDRO Kft.

Látványterv: Kiss János (VR Works)

Területnagyság: 3600 m2

CLARK ÁDÁM TÉR

 

BUDAPEST – A SZÉCHENYI LÁNCHÍDHOZ ÉS A BUDAI VÁRALAGÚTHOZ KAPCSOLÓDÓ KÖZTERÜLETEK REKONSTRUKCIÓJA ÉS FEJLESZTÉSE

A projekt célja, hogy a történelmi örökség és a meglévő adottságok figyelembevételével a jelenlegi közlekedési struktúra átrendezésével, új zöldfelületek kialakításával és a közterületek megújításával egységes arculatú, a szomszédos területekkel harmonizáló, vegyes forgalmú közlekedési csomópont jöjjön létre.

A körfogalom és környezetének kialakításában fokozott hangsúlyt kapott – a Lánchíd és az Alagút alkotta tengelyvonal mentén – a szimmetrikus téralakításra. Fenti szimmetriát erősítik a Lánchíd torkolatánál elhelyezett kandeláberek és fásított, biodiverz virágágyások, továbbá az Alagút utcában a kétoldali fatelepítés.

A körforgalom eredetileg 40 m átmérőjű közepe 21 méterre csökkent, melynek az új reprezentatív virágágyása a Mátyás-templom rózsaablakának mintázatát idézi. A körforgalom területének csökkentése által megnövekedett a gyalogos felületek aránya, melyek új ülőhelyekkel ellátva, évelőkkel és fákkal betelepítve immár közlekedési szerepükön túl pihenő funkciót is betöltenek.

A Budavári Sikló fogadóterének megújításánál elsődleges cél volt, hogy a tér ne csupán áthaladásra szolgáljon, hanem hosszabb tartózkodásra is csábítson. Ennek érdekében a területen árnyékot adó fák, leülésre alkalmas támfallal körülvett növényágyások, kényelmes utcabútorok, párásító berendezések, illetve a meglévőkkel azonos típusú kandeláberek kapnak helyet.

A fogadótér területe erőteljesen lejt a körforgalom irányába. Az eredeti terepviszonyok minimális megváltoztatásával a burkolatról a vizet a favermek felé vezetjük, biztosítva ezzel a telepített fák vízellátását (SFR).

A Lánchíd utca jelen tervezéssel érintett szakasza mintegy befejező eleme a korábban felújított Lánchíd utcának, amely egyben összeköttetést is biztosít a Clark Ádám térrel, illetve közvetve a Fő utcával. Az utca keleti oldalán meglévő MOL Bubi állomás és rollerpont változatlanul a helyén marad. Az utcaszakasz teljes hosszán kétoldali fasor létesül, a Stockholm módszerrel telepített fasor egyedeihez rácsos folyókákkal vezetjük a gyalogos felületekről összegyűjtött csapadékvizet.

2023


Környezetrendezési engedélyezési terv


Megbízó: Budapest Közlekedési Központ Zrt.

Konzorciumi partner : Főmterv Zrt. (útterv, forgalomtechnika, közműterv, világítási terv)

Tájépítész tervező: Korzó Tervezési Stúdió Kft.

Vízgépészet: Ganz HYDRO Kft.

Látványterv: Kiss János (VR Works)

Területnagyság: 9500 m2

DUNA-BUDA, BUDAI DUNA-PART MEGÚJÍTÁSA

 

Tervezőirodánk Budapest Főváros Önkormányzata megbízásából készítette el a Duna-Buda, a budai belvárosi Duna-part megújítása című projekt koncepció- és engedélyezési terveit.

A tervezés célja a főváros budai oldalán, a Duna menti, leromlott állapotú térrészletek felújítása, egy átlátható és igényes közterület-lánc kialakítása.

A tervezési terület három alegységből épül fel: A Felhévíz a legnagyobb zöldfelülettel rendelkező egység, ahol a zöldfelületek megtartásával és megfiatalításával, illetve a különböző funkciók és közlekedési irányok racionalizálásával átlátható, vonzó park alakulhat ki a Margit-híd lábánál. A Bem József téren a forgalmi rendszer átalakításával egybefüggő, gyalogosbarát köztér jöhet létre, míg a Fő utcában a parkolás rendezése egységes fasor telepítését és a gyalogos felületek felértékelését teszi lehetővé.

A tervezés során fontos szempont volt a világörökségi kritériumoknak való megfelelés, illetve olyan kortárs megoldások kiválasztása, melyek segítségével egy ütemezetten megvalósítható beruházás jöhet létre.

2018-2020


Engedélyezési terv


Megbízó: Budapest Város Önkormányzata

Organizáció: Főmterv Zrt.

Vízgépészet: Ganz HYDRO Kft.

Gázellátás: Gázláng Kft.

Közműterv: KÉSZ Kft.

Útterv: Mikroline Kft.

Építéstörténeti kutatás: Rácz Miklós

Elektromos terv: TETRA-COM Kft.

Világörökségi HT.: Urban-lis Kft.

Látványterv: VR Works Kft.

Területnagyság: 87 000 m2

Hasonló munkák