ÜBERLINGEN KERTÉSZETI KIÁLLÍTÁS

A kertészeti kiállítási területek alapvető felépítését a nagyvonalú, egységes part menti sáv határozza meg, amely a város különféle elemeit és szabadtereit köti össze, emellett kapcsolatot teremt a város és a Boden-tó között. A helyszínen változatos játék-, mozgási-, rekreációs-, kommunikációs- és gasztronómiai attrakciók válnak elérhetővé. A partszakasz a kerékpáros- és túrahálózat szerves része, számos turisztikai látványossággal rendelkezik. A tervezési terület a nyugati parkosított tóparttól a keleti városi térig terjed.

A part menti sétány nyugaton, a Sylvester-kápolna környezetében kezdődik. Laza facsoportok között kilátás nyílik a tóra emelt stégre, megteremtve a két helyszín közötti vizuális kapcsolatot. A terület történelmi és szakrális jelentősége miatt maga a lokális beavatkozás és a berendezés is nagyon visszafogott. A facsoportok alatt húzódó pázsitfelületek a helyi lakosokat és a látogatókat csendes pihenésre csábítják.

A kemping felszámolásra kerül a Sylvester-kápolna környezetéből, hogy a tó mentén egy széles, közösségi használatú térsáv alakulhasson ki.

Az Überlingen Therme vasúti állomás és a csónakkikötő között új útvonal állítja helyre a vasút és a Boden-tó közötti közlekedési kapcsolatot; itt található a kertkiállítás egyik fő bejárata. A burkolt felület közvetlenül az állomás épületétől a Bodeni-tó kikötőjéig vezet. Teljes hosszában teherbíró, így szükség esetén jármű forgalom számára is rendelkezésre bocsátható.

A parti sétány vonalán kortárs kialakítású zöldterek és terek biztosítják a kapcsolatot a város és a tó között, megőrizve a meglévő struktúrákat és útvonalakat. A zöldterületek mérete, alakja nem módosul.

A belvárosi szabadterek intenzívebb használtra készülnek, a növényalkalmazás is városi hangulatnak megfelelő: nyírt fákból készült „tető” védi a gyalogosokat a naptól, a széltől és az időjárástól, anélkül, hogy eltakarná a tóra nyíló kilátást. A városból a tóhoz középkori környezeten át vezet az út. Míg az utcák és terek történelmi burkolatait gránit kockakő alkotja, addig a parti sétánya a modernitást helyezi előtérbe letisztult, sima felületű gránit lapburkolatok formájában. Ez a kortárs megjelenés a sétányt teljes hosszában egységbe foglalja. A sima felületű gránitlapok kedvezőbbek a járókelők és kerékpárosok, különösen a mozgásukban korlátozottak számára.

A Mantelhafen (egykori kikötői öböl) meglévő támfalai megőrzésre kerülnek. A félsziget nyugati bejáratához tervezett úszó pontonok hozzáférést biztosítanak a Boden-tó ingadozó vízszintjéhez.

A kikötő központi része széles lépcsősorként került kialakításra, amely megkönnyíti a vízhez való lejutást. A látogatók a víz mellett a nyírt fák lombja alatt ülhetnek és élhetik át a kikötő nyüzsgését. A hajótulajdonosok ezen a részen könnyen juthatnak fel hajóikra. A kikötő szerkezeti kialakításából fakadóan követni tudja a Boden-tó vízszintjének szezonális ingadozásait.

2012


Tervpályázat


Kiíró: Stadt Überlingen

Tájépítész társtervező: Andreas Bunk (Bunk Landschaftsarchitekten Ingenieure Gutachter, Hamburg)

Építész: Dajka Péter, Berecz Dániel (Puhl Architects)

Közlekedésmérnök: Ercsényi Balázs (Főmterv)

Területnagyság: 142 500 m2

HASONLÓ MUNKÁK

NYUGATI PÁLYAUDVAR ÉS KÖRNYEZETÉNEK MEGÚJÍTÁSA

 

A Korzó csapata a Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon építészirodákkal, illetve a Masu Planning tájépítész irodával megvételt nyert a Nyugati Pályaudvar és környezetének megújítása tervpályázaton. További közreműködők: AKT II, Fisher Marantz Stone, Atelier Ten, Rhorer Csoport, Hilson Moran, Város-Teampannon, ÉrtékTérkép, LanTerv, Takács-Tetra, Tomlin, Földtudományi Tervező és Fejlesztő Kft.

2022


Tervpályázati részvétel, Megvételben részesült


Kiíró: Budapest Fejlesztési Központ

Tervezők: Kengo Kuma & Associates, Inc.,
M-Teampannon Kft.

Területnagyság: 44 000 m2

BUDAPEST, HALLER GARDENS

 

A kert három részre oszlik (A, B és C kert). Koncepciónkat Haller János története, a Hármas historia inspirálta. Három fejezete meghatározza az egyes kertek hangulatát, miközben a könyv idézetei a kiválasztott felületeken is megjelennek. Az A kert a hódítás kertje, amelyet a buja növényzeten belül elhelyezett rusztikus sziklaalakzatok hangsúlyoznak, míg a párásító berendezés hűs környezetet is biztosít. A B kert a meglepetések kertje. A látogatók színes évelő ágyakat, valamint különféle játékos és lounge bútorokat fedezhetnek fel a közösségi területen, amely kisebb vagy nagyobb összejövetelek rendezésére is alkalmas. A C kert védett elrendezése ideális kisebb, meghittebb beszélgetésekhez és találkozásokhoz a füves felületeken.

Az igazi myhive hatás elérése érdekében a logó különféle formákban is megjelenik, míg az egyedi bútorok izgalmas légkört kölcsönöznek a kertnek. A mikroklíma javítása érdekében a kert több helyén víz jelenik meg vízmedencék és párásító rendszerek formájában. A látványos, mégis elegáns berendezési tárgyaknak és a dekoratív szezonális növényzetnek köszönhetően a kert egész évben vizuális élményt nyújt.

2020


Tervpályázat, I. díj (jelenleg kiviteli tervi státusz)


Kiíró: IMMOFINANZ AG

Társtervező: Land-A Kft.

Területnagyság: 4 577 m2

VÁROSLIGET, MÚZEUMI NEGYED

 

Heinrich Nebbien német tájépítész pesti népkertjét, a Városligetet méltatói olyan jeles parkokhoz hasonlították, mint a londoni Regent’s Park, a müncheni Englischer Garten, a berlini Tiergarten és a New York-i Central Park. Túlzottan hízelgő ez, ha a Liget mai arcára gondolunk. Nebbien szándéka szerint a park a pihenés, a találkozás, a tanítás, a nevelés, a parádé, a versenyek, a táncos alkalmak és mindenféle szórakozás helyszíne. Ma sem várnánk el többet a Ligettől.

A Múzeumi Negyed elhelyezése során nem hagyhattuk figyelmen kívül az idén 200 éves Városliget történelmi múltját és jelentőségét. Sőt, legfőbb támpontunk az 1813-ban fogant bejárati motívum, – amely az egykori terv markánsan fennmaradt eleme – a Rondó volt. A koncentrikus körökből álló Rondó a park egyetlen geometrikus formája, amely átmenetet képez a szabályos városi szövet és a tájképi park lendületes vonalai között.

A Liget tervezésének alapfelvetései, hogy a parknak lehetőségeket, pluralitást és heterogenitást kell biztosítania, mivel karakterénél fogva egy szabadtér állandó változásban és fejlődésben van. Számtalan folyamat alakítja a parkot; gyerekek, fiatalok, szülők, felnőttek és idősek szokásai és igényei. A park mindenki számára hozzáférhető 0-99 éves korig, egyénileg, családosan és csoportosan; sokrétűen használható interkultúrális, generációkat átfogó tér. A Liget meglep, inspirál, kíváncsivá tesz, képez; ugyanakkor megváltoztatható és idomulni képes. 

2013


Ötletpályázat, kiemelt megvételben részesült


Kiíró: Szépművészeti Múzeum

Építész: Noll Márton (M-Teampannon)

Közlekedésmérnök: Ercsényi Balázs (Főmterv)

Látványterv: Kiss János (VR Works)

Területnagyság: 982 050 m2

HASONLÓ MUNKÁK

RAK-PARK TERVPÁLYÁZAT, BELVÁROSI DUNA-PART

 

A rakpartok – mint a folyó és város első találkozási pontjai – világszerte első sorban a hajókikötés, szállítmányozás és kereskedelem helyszíneiként jöttek létre. Nyüzsgés, rakodás, szemét, kiabálás, megfeszített munka jellemezte ezeket a helyeket. Egy évszázad elteltével a rakpartokkal szemben állított elvárások, igények pont az ellenkezőjét róják fel: csend, a víz közelsége, rend, pihenés és kikapcsolódás.

Koncepciónk kialakítása során nagy hangsúlyt fektettünk a Duna-parti panoráma megőrzésére, hangsúlyozására, melyet a transzparens, puritán építmények telepítése is alátámaszt. Kiemelt prioritással bírt a gyalogos és kerékpáros közlekedés megteremtése, amit egy rugalmasan alakítható forgalmi rendszer ölel körül. Törekedtünk a történelmi kialakításon alapuló tér- és parti zóna kidolgozása, s így a víz megközelíthetőségének javítása érdekében variálható, egyszerű műszaki kialakítású úszóműrendszereket terveztünk. Az egységes arculat és a rendezett közterületek megteremtése céljából új burkolati rendszert, attribútumszerű utcabútorokat alkalmaztunk, melyeket rendezett zöldfelületek foglalnak egységbe.

A bíráló bizottság értékelése: „A pályamű megőrzi a meglévő történeti települési táj értékeit, a tervezett építést azoknak alárendeli. A terv amellett hogy a vízparti sávot szakaszolja, a történetileg kialakult és védett városképét élteti tovább. Mértéktartó, mégis jelentős minőségi változásokat eredményezhet Budapest központjában. A pályamű a különböző szakági részek összehangolt munkáját mutatja – kiemelkedően jó a városépítészeti megközelítés és az úszóművek műszaki tartalma –, feldolgozása szakmailag igényes, formailag és tartalmilag egyaránt kiemelkedő színvonalú.” 

2015


Tervpályázat, I. díjban részesült


Kiíró: Budapest Város Önkormányzata

Generáltervező: Korzó Tervezési Stúdió

Építész: Noll Márton (M-Tampannon), Nyéki Anikó (Dóm Építészműterem)

Közlekedésmérnök: Ercsényi Balázs (Főmterv)

Úszómű: Pompor Gyula (Pannon Építőműhely Kft.)

Látványterv: Éltető Zsófia (True Vision Kft.)

Területnagyság: 133 450 m2

HAMBURG, OTTO LINNE ÖTLETPÁLYÁZAT

 


Világunkat, így mindennapi életünket, társadalmunkat különféle virtuális és valós hálózatok határozzák meg. A hálózatok egyre inkább kuszákká és bonyolultabbá válnak. A hálózatok a városi élet nélkülözhetetlen feltételeivé váltak. Egy növekvő, fenntartható városnak arra kell törekednie, hogy hálózatai valóban jól szervezettek, megfelelően működőek, vagy szükség esetén rugalmasan a mindenkori igényekhez igazíthatóak legyenek. Ennek megfelelően a Bille folyó torkolatánál lévő szabadtérnek a "Park Network" fantázianevet adtuk.

Hogyan jönnek létre ezek a hálózatok? Spontán, önszerveződő módon? Esetleg hosszútávú fejlesztésekhez rendelten? Mivel a különféle hálózatok egymáshoz is kapcsolódnak, befolyásolják egymást, így egyre nehezebb ezek újrarendezése. A tájtervezés, mint interdiszciplináris tudomány vezető szerepet játszik az átszervezésben, mivel a tájak, vagy akár a városi tájak potenciálját nem szabad elrejteni vagy elnyomni. A jövőben az egyre összetettebb hálózatokat és struktúrákat “résztvevőhálózatok” tervezik: tájépítészek, várostervezők, építészek, közlekedéstervezők, mérnökök, művészek, szociológusok, lakosok, felhasználók.

A tájépítészeknek nem csak a tervezés, hanem a kommunikáció, a közvélemény- és egyéb tárgyú kutatás is feladata, így vezető szerepet játszanak az ügyfelek, a szakági tervezők és a felhasználók közötti kommunikációban. A jövőben a kommunikáció új formái a tervezés elválaszthatatlan részévé válnak.

2011


A hamburgi Bille-torkolat környezetrendezési koncepcióterve

Ötletpályázat


Kiíró: IGS Hamburg 2013 Gmbh

Területnagyság: 365 300 m2

HASONLÓ MUNKÁK

BUDAPEST, DÉL-BUDAI CENTRUMKÓRHÁZ

 

A Dél-budai Centrumkórház számára kijelölt terület jelenleg beépítetlen, illetve családi házas övezettel határos.

A tervezett infrastrukturális fejlesztések, különösen a két közlekedési csomópont és a 2x2 sávos összekötő út megépítése, illetve távlatban az Egér úttal és a tervezett Galvani híddal történő összekötése nagyléptékű városszerkezeti beavatkozást jelent, amely gyökeresen meg fogja változtatni a DBC leendő környezetét.

A kórház környezetének kialakítása során alapvető fontosságú az autópálya és a Balatoni út zavaró hatásainak ellensúlyozása. Az ennek érdekében a terület határain tervezett terepalakítás és erdőtelepítés jelentősen csökkenti a forgalom által keltett zaj- illetve porterhelést.

Az épületegyüttes Dobogó utcai főbejárata előtt reprezentatív tér kap helyet vízjátékkal, illetve a jelentős gyalogos tömeget és a várakozókat kiszolgálni képes méretű burkolt felületekkel. A homlokzati síkot vizuálisan az intenzív virágzású díszcseresznye fasor emeli ki. A feltáró út és az épület között jön létre a kórház kertje, amely egy sétálásra, pihenésre csábító teraszos kertrészlet.

A teljes tetőfelület extenzív, illetve intenzív tetőkertként kerül kialakításra. Itt kap helyet a kórházban működő óvoda és bölcsőde játszóudvara, illetve ezektől szintben elemelve egy aktív rekreációs kertrész.

A kerti kialakítás alapvető elvárása, hogy a gyalogos utak többsége akadálymentesen használható legyen. A bejárati térség intenzív kialakítású, az oldalsó és hátsó zöldfelületek pedig ökológiai megjelenésűek lesznek.

2018


Tervpályázat, I. helyezés


Kiíró: Állami Egészségügyi Ellátó Központ

Generáltervező: M-Teampannon Kft.

Területnagyság: 156 000 m2

Hasonló munkák